راتينراتين، تا این لحظه: 14 سال و 2 ماه و 15 روز سن داره

پسرم راتين

زمان شروع قطره آهن

1390/2/17 11:49
نویسنده : مهدي
34,255 بازدید
اشتراک گذاری

برنامه آهن‌ياري براي نوزادان چگونه است؟
براي كودكان 6 تا 24 ماهه، اعم از شير مادرخوار و شيرخشك‌خوار، تجويز قطره آهن به ميزان روزانه 2ميلي‌گرم به ازاي كيلوگرم وزن بدن همزمان با شروع تغذيه تكميلي توصيه مي‌شود. براساس توصيه كميته كشوري تغذيه كودكان و كميته علمي آهن‌ ياري، تجويز روزانه 15قطره آهن دوز پيشگيري مناسبي براي كودكان اين گروه سني است.

شروع قطره آهن قبل از 6ماهگي (بين 4 تا 6ماهگي) كه از سوي برخي از متخصصين كودكان و خون مطرح شده است، در جلسه كميته علمي مطرح و مورد تأييد قرار نگرفت. براساس نظريات كميته علمي، شروع قطره آهن قبل از 6 ماهگي با توجه به اين نكته كه آهن رشد عوامل عفوني را تسريع مي‌كند، درست نيست.

زيرا ....

آسيب‌پذيري و موارد ابتلا به عفونت در كودكان را از قبل از 6 ماهگي افزايش مي‌دهد و بدين ترتيب شانس وارد شدن كودكان در چرخه سوءتغذيه و عفونت در فاصله زماني كوتاه‌تري بعد از تولد، افزايش مي‌يابد. تأكيد مي شود براي كودكاني كه رشد مطلوب دارند، قطره آهن از 6ماهگي (همزمان با شروع تغذيه تكميلي) به مقدار 15قطره در روز تجويز شود. البته درمورد كودكاني كه بين 4تا 6ماهگي دچار اختلال رشد هستند و تغذيه تكميلي قبل از 6ماهگي آغاز مي‌شود، همزمان با شروع آن، قطره آهن به ميزان 15قطره در روز آغاز و تا 24ماهگي داده شود.

•در مورد كودكاني كه با وزن كم (زير 5/2 كيلوگرم) متولد مي شوند، مكمل ياري به چه صورت است؟
براي اين نوزادان اعم از شير مادرخوار و شير خشك خوار توصيه مي‌شود روزانه حداقل 2 ميلي‌گرم آهن المنتال به ازاي كيلوگرم وزن بدن، هر زمان كه وزن بدنشان به دو برابر وزن هنگام تولد رسيد، داده شود و براي آنها با توجه به اين كه هر قطره حاوي 25/1 ميلي‌گرم آهن المنتال است، تعداد قطره آهن مورد نياز روزانه نوزاد بايد محاسبه شود.

به عنوان مثال، نوزادي كه با وزن 2 كيلوگرم به دنيا آمده است، هنگامي كه وزنش به 4 كيلوگرم رسيد بايد آهن‌ ياري به ميزان (2ميلي‌گرم ضرب در 2 كيلوگرم وزن= 4ميلي‌گرم) آغاز شود و با توجه به اين كه هر قطره حدود 25/1 ميلي‌گرم آهن المنتال دارد، در حدود 5 قطره آهن در روز براي اين نوزاد توصيه مي‌شود. لازم به ذكر است كه برحسب شدت كم‌خوني نوزاد و براساس توصيه پزشك مقدار آهن تجويز شده مي‌تواند بيشتر باشد.

•مناسب‌ترين زمان براي خوراندن قطره آهن به شيرخواران چه زماني است؟
قطره آهن بين دو وعده شير و با يك قاشق مرباخوري، قطره چكان و يا سرنگ به كودك داده شود. در مورد كودكان شير مادرخوار، به اين نكته توجه شود كه لاكتوفرين موجود در شير مادر، خود تسهيل كننده جذب آهن است. توجه كنيد كه براي جلوگيري از تيره شدن رنگ دندان‌ها، پس از دادن قطره آهن، مقداري آب به كودك داده و دندان‌ها را با يك پارچه تميز پاك كنيد.

•نحوه آهن‌ياري در كودكان 2 تا 6 و 7 تا 14 سال چگونه است؟
براي پيشگيري از كمبود آهن در كودكان 2 تا 6سال، هر هفته در حدود 30 قطره سولفات فرو را در يك قاشق مرباخوري ريخته و به كودك بدهيد. مي‌توان به جاي قطره از شربت آهن استفاده كرد. در اين صورت با قاشق 5/1ميلي‌ليتري پيمانه موجود در شربت، به ميزان 2قاشق شربت هفته‌اي يك‌بار (ترجيحاً در دو وعده) به مدت 3ماه در سال توصيه مي‌شود.

براي كودكان 7 تا 14 سال دختر و پسر، يك قرص سولفات‌فرو در هفته در يك دوره 3 ماهه در سال توصيه مي‌شود. بهترين زمان مصرف قرص آهن از شروع سال تحصيلي به مدت 3 ماه (12 هفته) است.
ماخذ: همشهري آنلاين
http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=20109

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به پسرم راتين می باشد